Nieuw in Nederland en ziek: Waar ga je dan naartoe?
Waarom krijg je als je naar een huisartsenpraktijk belt, niet meteen de huisarts aan de telefoon? En waarom kun je niet gewoon rechtstreeks naar de specialist in het ziekenhuis? Het is voor nieuwkomers lastig om uit te vinden hoe de gezondheidszorg in Nederland precies werkt. Daarom ontwikkelde Pharos een infographic over de eerstelijns gezondheidszorg.
De infographic is beschikbaar in zeven talen via de site van Pharos.
Eerstelijns zorg voor nieuwkomers
Vluchtelingen, asielzoekers en arbeidsmigranten zijn in hun thuisland andere gezondheidszorg gewend. Ook gaan zij anders met ziekte en zorg om. Zo weten we bijvoorbeeld dat:
- Oekraïense vluchtelingen in hun thuisland ook bij ‘lichte klachten’ veel sneller de ambulance bellen.
- Door de oorlog in Syrië het al jaren aan laagdrempelige zorg ontbreekt. Syrische vluchtelingen die hier komen, zijn het niet meer gewend om zorg te vragen.
- Eritrese vluchtelingen – in vergelijking met andere vluchtelingen – minder gebruik maken van de zorg. Dit kan komen omdat ze vaak jonger zijn dan andere vluchtelingen. Maar mogelijk spelen culturele verschillen, taboes, taalbarrière en onbekendheid met de zorg in Nederland ook een rol.
Misverstanden en gebrek aan vertrouwen
Handvatten over hoe en wanneer je als nieuwkomer in contact komt met een hulpverlener waren tot nu toe nog niet beschikbaar. Hierdoor komen nieuwkomers niet altijd op de goede plek terecht, ontstaan er misverstanden over expertise en is er soms een gebrek aan vertrouwen.
‘Het gevolg is dat hulpverleners eerst veel tijd kwijt zijn om van alles uit te leggen, voordat ze toekomen aan het echte werk: namelijk de hulpvraag van de patiënt’, vertelt Heleen Koudijs, projectleider Gezondheid & Migranten bij Pharos en Arts Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde.
Infographic Eerstelijns zorg
‘We willen dat deze infographic op zoveel mogelijk strategische plekken komt te liggen. Zoals bij opvanglocaties, asielzoekerscentra, uitzendorganisaties en zorginstellingen. Zo verbeteren we hopelijk de toegang tot- en de efficiëntie van het Nederlandse gezondheidssysteem’, aldus Heleen Koudijs.
Een aantal veel gebruikte infographics hebben we hier al op een rijtje gezet: